U bent hier

U bent hier

Geschiedenisdag op 4 april 2014

Een reis door de tijd

Heb je er ooit al bij stilgestaan wat de Romeinen aten? Hoe de oermens woonde? Wat aten de oude Egyptenaren? Naar welke muziek luisterde de middeleeuwse puber? Hoe zullen we in de volgende eeuw communiceren? Wanneer werd de auto uitgevonden? Waarmee schilderden de Grieken?

Een thema ontdekken door de eeuwen heen, dat was de opdracht in de voormiddag. De leerlingen kwamen bij een aantal vreemd uitziende personages terecht: een piraat, een protestzanger, een jonkvrouw, een Egyptische schone, heksen, een Griekse godin, … Telkens kregen ze een tijdsgebonden opdracht die hen de nodige hersenspinsels en vooral informatie leverde. In het Binnenhof brachten we alle informatie samen op de tijdlijn.

Enkele historische momenten:

  • De leerlingen troffen in de duisteren middeleeuwen 2 kruidenvrouwtjes - of waren het echte heksen?. Op hun altaar hadden ze een aantal kruiden tentoongesteld waarvan de leerling-heksen naar hartenlust konden proeven. Herkenden ze de kruiden? Waren ze ook eetbaar? De heksen wilden hen toch niet vergiftigen?
    Tijm, platte (!) peterselie en basilicum herkennen viel nog mee. Ook knoflook kenden ze allemaal, maar rozemarijn en vooral oregano waren een pak moeilijker herkenbaar.
  • Oud-leerkracht Mark Broucke nam een groepje mee op sleeptouw richting Gits. Niemand bleef achter in het klooster. 
  • De heer Breyne nam ons bij de arm om zijn verhaal luister bij te zetten: met anekdotes, vergeelde foto's en bijzondere weetjes kreeg het verleden  van DSI kleur en glans. 
  • Of een doordeweeks object zoals de klassieke, witte, wollige dweil met Belgische driekleur gaan bekijken in Roeselare. 31 kunstenaars gaven de tricolore dweil een artistieke meerwaarde: verwijzingen naar Magritte, de oorlog, de nationale feestdag … Onverwachte interpretaties zorgden ervoor dat een banaal voorwerp met andere ogen bekeken werd. 
  • De OSO-klassen van meester Brecht en juffrouw Lieve kregen een Spaans bad: ze werden ondergedompeld in de cultuur en tradities van Galicië.
    Olalala wat waren ze enthousiast!
    Eerst nodigde Hermi meester Brecht uit om samen te volksdansen, maar al vlug stond de hele dansvloer vol. Ook de leerlingen waagden zich aan de Spaanse dans. Wie niet meedanste, maakte muziek met tamboerijn, schelpjes en ja, ook met gewone lepels.
    De queimada was spectaculair maar veel te pikant om van de proeven. De geur maakte veel goed en zelfs het brandalarm was onder de indruk. Van de overheerlijke amandeltaart bleef geen kruimeltje over. 
  • Iedereen kent de molen maar wie heeft die ooit al bezocht? Vandaag kon dat. Spektakel verzekerd! Vastgemaakt met klimtouwen waagden alle leerlingen de klim langs de steile trap tot in de molen. Ook wie eerst niet durfde, heeft toch de eigen grenzen verlegd!
    Nieuwsgierige leerlingen klommen tot op de hoogste verdieping van de molen om de molenstenen te bekijken.
    Sommige leerlingen waagden zelfs een spectaculaire sprong. Meester Erwin kan het nog net navertellen