_ Opleidingsvorm 1

U bent hier

U bent hier

Opleidingsvorm 1

Opleidingsvorm 1 richt zich tot jongeren met:

  • een motorische beperking
  • ernstige (partiële) leerstoornissen
  • of een meervoudige beperking

We hebben verschillende leerlijnen variërend volgens de mogelijkheden en de interesses van de leerlingen.

    

De opleiding heeft een aantal leerlijnen:

  • CSO:
    • Verruimen van algemene kennis met optimaal gebruik van getal– en taalvaardigheden
    • Inzicht in eigen leefomgeving en maatschappij
    • Groeien in nemen van initiatief en zelfstandig uitvoeren van huishoudelijke en arbeidsgerelateerde opdrachten
    • Ontwikkelen van socio– emotionele vaardigheden in functie van maximale maatschappelijke deelname
  • RSO:
    • Bevorderen van vaardigheden die noodzakelijk zijn om maximaal te kunnen functioneren in de eigen leefomgeving (functioneel leren)
    • Uitvoeren van opdrachten met begeleiding en/of in groep
  • OSO:
    • Leren door gewoontevorming (herhaling, herkenning, observatie, imitatie, …)
    • Genieten van en deelnemen aan activiteiten vanuit een veilig leerklimaat en een voorspelbare leeromgeving
    • Lichaamsgebonden en sociaal gerichte activiteiten
  • VSO:
    • Aanbieden van de voorwaarden waarin de leerling maximaal kan functioneren volgens zijn emotionele draagkracht
    • Maatwerk als leervoorwaarde
    • Belang van nabijheid begeleider
  • Plan-T(oekomst):
    • Individueel traject op basis van de noden van de leerling naar opbouw van een nieuwe, eigen toekomst
    • Op maat van de leerling
    • Verbinding met de klasgenoten door het hanteren van didactische werkvormen

Leerlingen met nood aan extra structuur (dag-en weekplanning, extra activiteiten, ...) en bijkomende focus op sociale vaardigheden kunnen deelnemen aan de ankerwerking.

Na het beëindigen van hun studies binnen de opleidingsvorm 1 zijn de leerlingen voorbereid op:

  • dagbesteding
  • vrijwilligerswerk
  • verschillende beschermde woonvormen
  • een combinatie van voorgaande

Folder opleidingsvorm 1