U bent hier
U bent hier
Opleidingsvorm 1
Opleidingsvorm 1 richt zich tot jongeren met:
- een motorische beperking
- ernstige (partiële) leerstoornissen
- of een meervoudige beperking
We hebben verschillende leerlijnen variërend volgens de mogelijkheden en de interesses van de leerlingen.
De opleiding heeft een aantal leerlijnen:
- CSO:
- Verruimen van algemene kennis met optimaal gebruik van getal– en taalvaardigheden
- Inzicht in eigen leefomgeving en maatschappij
- Groeien in nemen van initiatief en zelfstandig uitvoeren van huishoudelijke en arbeidsgerelateerde opdrachten
- Ontwikkelen van socio– emotionele vaardigheden in functie van maximale maatschappelijke deelname
- RSO:
- Bevorderen van vaardigheden die noodzakelijk zijn om maximaal te kunnen functioneren in de eigen leefomgeving (functioneel leren)
- Uitvoeren van opdrachten met begeleiding en/of in groep
- OSO:
- Leren door gewoontevorming (herhaling, herkenning, observatie, imitatie, …)
- Genieten van en deelnemen aan activiteiten vanuit een veilig leerklimaat en een voorspelbare leeromgeving
- Lichaamsgebonden en sociaal gerichte activiteiten
- VSO:
- Aanbieden van de voorwaarden waarin de leerling maximaal kan functioneren volgens zijn emotionele draagkracht
- Maatwerk als leervoorwaarde
- Belang van nabijheid begeleider
- Plan-T(oekomst):
- Individueel traject op basis van de noden van de leerling naar opbouw van een nieuwe, eigen toekomst
- Op maat van de leerling
- Verbinding met de klasgenoten door het hanteren van didactische werkvormen
Leerlingen met nood aan extra structuur (dag-en weekplanning, extra activiteiten, ...) en bijkomende focus op sociale vaardigheden kunnen deelnemen aan de ankerwerking.
Na het beëindigen van hun studies binnen de opleidingsvorm 1 zijn de leerlingen voorbereid op:
- dagbesteding
- vrijwilligerswerk
- verschillende beschermde woonvormen
- een combinatie van voorgaande